روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای معصومه شکوری، ناظر داوری فینال لیگ قهرمانان زنان آسیا ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد نگاهی به زندگی و خدمات مادر علم زنان و مامایی ایران ویدئو | فراخوان ثبت نام بیمه اجتماعی رایگان ویژه مادران صادر شد + لینک ثبت نام سرطان تخمدان؛ یکی از علل شایع مرگ و میر زنان نقش مهم ماما در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان ویدئو | گفتگوی آزاد با دختران در خودرو ون پلیس زنان با ورزش در میانسالی می‌توانند سال‌های بدون فعالیت خود را جبران کنند چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ گذری بر تاریخ مامایی در ایران | قصه قابله روسی در مشهدِ یک قرن پیش ۱۵ هزار زوج مشهدی امسال در طرح «باهم» ثبت‌نام می‌شوند حواشی یک بازی و توهین به زنان کام همه را تلخ کرد | روز سیاه فوتبال سابقه شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه ۴۰ برمی‌گردد شاخصه‌های سبک زندگی مشترک از منظر امام صادق (ع)
سرخط خبرها
نگاهی به کتاب «پست شبانه» | ناگفته‌های شنیدنی در نامه‌های گشوده

نگاهی به کتاب «پست شبانه» | ناگفته‌های شنیدنی در نامه‌های گشوده

  • کد خبر: ۱۷۶۹۶۲
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
«پست شبانه» ششمین رمان هدی برکات است، نویسنده لبنانی عرب‌زبانی که توانست در دوازدهمین دوره جایزه بین‌المللی بوکر عربی عنوان اثر برگزیده را از آن خود کند.

به گزارش شهرآرانیوز، این کتاب مجموعه‌ای از نامه‌های به مقصد نرسیده‌ آوارگان دور از وطن است که به‌شکل رمان درآمده‌است. اگرچه نمی‌توان از اتصال نامه‌‌ها قاطعانه نام رمان را بر این کتاب گذاشت، به علت وجود تعلیق در سلسله‌ اتفاقات به‌هم پیوسته آن و مضمون گیرای اثر، شاید بتوان آن را در فرم متفاوت‌‌تری از رمان پذیرفت: درد دوری و رنجوری از وطن و گفتن از ناگفته‌‌های انسان‌‌های متفاوتی که هریک جهان تازه‌ای از نگاهی نو به روی خواننده باز می‌کند و از رازی نگفته پرده برمی‌دارد.

ویژگی دیگر این کتاب آن است که امید در رگ و پی نامه‌‌ها پنهان است. با آنکه نوشته‌ها در عین ناامیدی و تاریکی روح و روان نگارنده‌ آن‌ها نوشته‌ شده‌‌اند، امیدی که هریک از راوی‌‌ها را به نوشتن برای عزیزش ترغیب می‌کند، کورسوی روشنی ا‌ست که باعث می‌‌شود خواننده داستان را دنبال کند، هرچند می‌‌دانند ممکن است نامه به مقصد نرسد.

نگاهی به کتاب «پست شبانه» | ناگفته‌های شنیدنی در نامه‌های گشوده

به‌همین دلیل، در «پست شبانه»، تنها مسئله «گفتن» است، به منزله‌ امید به بخشش و بهبودی شرایط و رهایی از مخمصه‌ای که راوی در آن دست ‌و پا می‌زند. در حقیقت، نویسنده مجموعه اعترافاتی را گرد هم آورده‌ است که راوی به امید بخشش، گناهانش را اقرار می‌کند و با این حال، می‌داند که گاهی رسیدن نامه به مقصد ممکن است به قیمت جانش تمام شود.

از طرفی، این مجموعه‌ نامه‌ها نوشته‌‌هایی است که نگاهی گذرا و نه‌چندان عمیق به سرنوشت نامعلوم نویسنده آن‌ها می‌اندازد و گریزی به‌انسان درمانده و وامانده‌ می‌‌زند که اگرچه همه‌ مسائل اساسی برایش روی ریلی واحد و مشخص حرکت می‌کند، به مقصد نمی‌رسد.

سرنوشت هریک از راوی‌‌ها جدا و بی‌ربط به یکدیگر است و شاید بتوان تنها نخ اتصال نامرئی میان آن‌ها را دوری و مهجوری از وطن و تقاضای عفو گناهانشان تلقی کرد، مجموعه نوشته‌‌هایی که شاید تنها برای این نوشته ‌شده‌‌اند که گفته شوند، آن هم به مخاطبانی که اگر آن راز مگو را بدانند، معلوم نیست چه اتفاقی بر سر نگارنده‌ نامه خواهند آورد. بنابراین نتیجه دانستن آن راز مگو تنها بخشیدن نیست، بلکه شاید ناخواسته نفرت و انزجار ایجاد کند.

از طرفی، گاهی فرستنده‌ نامه تنفری عجیب از گیرنده‌ دارد، اما در عین حال، او را دوست دارد. مرز باریک میان عشق و نفرت، دوری از وطن و احساس یگانگی و نزدیکی با آن، هم‌چنین رازهای نگفته‌ای که نوشته و ثبت می‌شوند و بسیاری از این موارد، همگی، تضادهایی است که سبب می‌شود این اثر متفاوت را خواندنی کند.

وجود ابهام در نامه‌ها گاهی سبب کندشدن ریتم داستان می‌شود. هیچ‌کدام از نامه‌ها به فرستنده‌ اصلی نامه ارسال نمی‌شود، بلکه در جایی پنهان می‌شود. بنابراین سرنوشت نامعلوم نامه‌‌ها سبب می‌شود نگارنده بعدی نامه آن را بیابد و تأثیر بخشی از راوی آن بر نویسنده‌ی بعدی سبب ایجاد احساس هم‌ذات‌پنداری در او می‌شود، احساسی که خود سبب به‌هم‌پیوستگی آن‌ها شده ‌است به طوری که انگار کسی نوشته نویسنده‌ نامه را خوانده، فهمیده و او را بخشیده‌ است حتی اگر او مخاطب خاصش نباشد.

بنابراین وجه مشترک همه راوی‌‌ها گناهکار بودنشان است که باعث می‌‌شود راوی قبلی را درک ‌کنند و جرئت دست به قلم بردن و گفتن از حقایق را به‌خود بدهند. به عبارتی، اولین نویسنده‌ نامه شهامت گفتن از گناهان را در دیگران برمی‌ انگیزد، اما نکته‌ شایان توجه این است که هویت راوی‌‌ها مجهول‌ است. به عبارتی، شخصیت‌‌ها همگی بی‌نام‌ونشان‌اند و یکدیگر را با نام‌های «پدر»، «مادر»، «برادر» و ... یاد می‌کنند.

«پست شبانه» پست مخفیانه نامه‌هایی برآمده از دل است که تنها برای «گفتن» و «تهی کردن خود» و سبکبال شدن به امید رهایی از رنج‌ها نوشته شده‌اند به‌ طوری که گاهی برخی نگارنده‌ها به نابخشودنی بودن اعمال خود اشاره می‌کنند و در عین حال، باز هم نیاز به بخشش دارند و عمل خود را به گونه‌ای توجیه می‌کنند که نشان از تنهایی و انزوای انسان درگیر جنگ است، انسانی که چاره‌ای جز فاش کردن حقایق زندگی خصوصی‌‌اش ندیده و دست به قلم برده ‌است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.